PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH 
W LUBATEX SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ 
Z SIEDZIBĄ W LUBAWCE
Rozdział I
1. Procedura zgłoszeń wewnętrznych została przyjęta w LUBATEX SP. Z O.O. na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 w zw. z art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2024r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. 2024.928).
2. Procedura określa: 
a) sposoby i kanały dokonywania zgłoszeń wewnętrznych; 
b) jednostkę organizacyjną/podmiot zewnętrzny upoważniony do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych; 
c) jednostkę organizacyjną w ramach struktury organizacyjnej LUBATEX SP. Z O.O.  upoważnioną do podejmowania działań następczych, włączając w to weryfikację zgłoszenia wewnętrznego i dalszą komunikację z sygnalistą; 
d) warunki objęcia ochroną sygnalistów oraz osób pomagających w zgłoszeniu w związku z dokonanym zgłoszeniem; 
e) środki ochrony sygnalistów oraz osób pomagających w zgłoszeniu przed działaniami odwetowymi.  
3. LUBATEX SP. Z O.O. zapewnia przestrzeganie Procedury zgłoszeń wewnętrznych, w tym dba o prawidłowe funkcjonowanie kanałów umożliwiających dokonywanie zgłoszeń naruszeń prawa uwzględniając konieczność ochrony tożsamości sygnalisty przed jej ujawnieniem osobom nieupoważnionym. 
4. Procedura zgłoszeń wewnętrznych ma zastosowanie do:
a) byłych i obecnych pracowników, bez względu na rodzaj zawartej umowy o pracę, w tym pracowników tymczasowych i pracowników sezonowych; 
b) osób świadczących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
c) osób prowadzących działalność gospodarczą na własny rachunek, a które posiadają wiedzę na temat naruszeń prawa w Podmiocie prawnym; 
d) osób wchodzących w skład organów Podmiotu prawnego, w tym prokurentów;
e) wspólników, udziałowców i akcjonariuszy;
f) stażystów, wolontariuszy i praktykantów;
g) osoby fizycznej, o której mowa w pkt. 4 lit. a-f, w przypadku zgłoszenia o naruszeniu prawa uzyskanego przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w Podmiocie prawnym lub na rzecz tego podmiotu lub już po ich ustaniu;
a które dokonują wewnętrznego zgłoszenia naruszenia prawa w kontekście związanym z wykonywaną pracą. 
5. Postanowienia Procedury zgłoszeń wewnętrznych mają zastosowanie także do:
a) osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia;
b) osób powiązanych z sygnalistą;
c) podmiotów prawnych, które stanowią własność osoby dokonującej zgłoszenia, dla których taka osoba pracuje, lub które są w inny sposób z nią powiązane w kontekście związanym z pracą. 
6. Na potrzeby stosowania niniejszej Procedury zgłoszeń wewnętrznych stosuje się następujące definicje:
a) „działanie następcze” - należy przez to rozumieć działanie podjęte przez podmiot prawny w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie procedury realizowanej w ramach wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych;
b) „działanie odwetowe” - należy przez to rozumieć bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa sygnalisty lub wyrządza lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę sygnaliście, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko sygnaliście;
c) „informacja zwrotna” - należy przez to rozumieć przekazaną sygnaliście informację na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań;
d) „jednostka organizacyjna” - należy przez to rozumieć pracownika wyznaczonego przez LUBATEX SP. Z O.O.  jako bezstronną komórkę w ramach struktury organizacyjnej upoważnioną do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych oraz 3osobową komisję wyznaczoną do podejmowania działań następczych, włączając w to weryfikację zgłoszenia wewnętrznego i dalszą komunikację z sygnalistą, w tym występowanie o dodatkowe informacje i przekazywanie sygnaliście informacji zwrotnej; 
e) „kontekst związany z pracą” - należy przez to rozumieć przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w podmiocie prawnym lub na rzecz tego podmiotu, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych;
f) „naruszenie prawa” - należy przez to rozumieć działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące:
1) korupcji;
2) zamówień publicznych;
3) usług, produktów i rynków finansowych;
4) przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
5) bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
6) bezpieczeństwa transportu;
7) ochrony środowiska;
8) ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
9) bezpieczeństwa żywności i pasz;
10) zdrowia i dobrostanu zwierząt;
11) zdrowia publicznego;
12) ochrony konsumentów;
13) ochrony prywatności i danych osobowych;
14) bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
15) interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki
16) samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
17) rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
g) „osoba, której dotyczy zgłoszenie” - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wskazaną w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, lub jako osoba, z którą osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, jest powiązana;
h) „osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia” - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która pomaga sygnaliście w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym w kontekście związanym z pracą i której pomoc nie powinna zostać ujawniona;
i) „osoba powiązana z sygnalistą - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która może doświadczyć działań odwetowych, w tym współpracownika lub osobę najbliższą sygnalisty w rozumieniu art. 115 § 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny; 
j) „Podmiot prawny” - należy przez to rozumieć LUBATEX SP. Z O.O.;
k) „Procedura zgłoszeń wewnętrznych” - należy przez to rozumieć niniejszą Procedurę;
l) „Rejestr zgłoszeń wewnętrznych” - należy przez to rozumieć rejestr prowadzony w formie papierowej obejmujący informacje o dokonanych zgłoszeniach;  
m) „Rozporządzenie RODO” - należy przez to rozumieć rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.);
n) "sygnalista" - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, o jakiej mowa w pkt. 4 i 5, która dokonuje zgłoszenia naruszenia; 
o) „ujawnienie publiczne” - należy przez to rozumieć podanie informacji o naruszeniu prawa do wiadomości publicznej;
p) „ustawa” - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 czerwca 2024r. o ochronie sygnalistów (Dz.U.2024.928);
q) „zgłoszenie” - należy przez to rozumieć ustne lub pisemne zgłoszenie naruszenia lub zgłoszenie zewnętrzne, przekazane zgodnie z wymogami określonymi w ustawie;
r) "zgłoszenie naruszenia" - należy przez to rozumieć ustne lub pisemne dokonanie wewnętrznego zgłoszenia do LUBATEX SP. Z O.O. naruszenia prawa -zgłoszenie wewnętrzne;
s) „zgłoszenie zewnętrzne” - należy przez to rozumieć ustne lub pisemne przekazanie Rzecznikowi Praw Obywatelskich albo organowi publicznemu informacji o naruszeniu prawa.
7. Obsługa zgłoszenia naruszenia jest wolna od opłat.
8. Podmiot prawny nie przyjmuje i nie rozpatruje zgłoszeń naruszeń dokonanych anonimowo. 
9. Podmiot prawny jest administratorem danych osobowych zgromadzonych w Rejestrze zgłoszeń wewnętrznych w rozumieniu rozporządzenia RODO.

Rozdział II
1. Osobom, dla których zastosowanie ma niniejsza Procedura Podmiot prawny zapewnia ochronę przed działaniami odwetowymi w sytuacji, gdy:
a) miały one uzasadnione podstawy by sądzić, że będące przedmiotem zgłoszenia informacje na temat naruszeń są prawdziwe w momencie dokonywania zgłoszenia i informacje te mogą stanowić informację o naruszeniu prawa;
b) dokonały zgłoszenia zewnętrznego, o którym mowa w ustawie w uzasadnionej obawie, że dokonanie zgłoszenia naruszenia nie zapobiegnie działaniom odwetowym;
c) dokonały ujawnienia publicznego, o którym mowa w ustawie mając uzasadnione podstawy by sądzić, że: 
i. naruszenie może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie interesu publicznego, w szczególności gdy istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody, lub
ii. dokonanie zgłoszenia zewnętrznego narazi sygnalistę na działania odwetowe, lub
iii. w przypadku dokonania zgłoszenia zewnętrznego istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania naruszeniu prawa z uwagi na szczególne okoliczności sprawy, takie jak możliwość ukrycia lub zniszczenia dowodów, istnienia zmowy między organem publicznym a sprawcą naruszenia lub udziału organu publicznego w naruszeniu.
2. Podmiot prawny zapewnia możliwość dokonywania zgłoszeń naruszeń za pośrednictwem kanałów do przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych, które:
a) są niezależne od kanałów komunikacji wykorzystywanych w ramach zwykłej działalności Podmiotu prawnego;
b) są przeznaczone wyłącznie do przyjmowania zgłoszeń naruszeń prawa, względnie prowadzenia komunikacji z sygnalistą oraz ewidencjonowania zdarzeń w ramach prowadzonych przez Podmiot prawny działań następczych; 
c) zapewniają kompletność, poufność i integralność danych, w tym ich zabezpieczenie przed dostępem osób nieupoważnionych;
d) pozwalają na przechowywanie informacji w sposób trwały w celu umożliwienia prowadzenia dalszego postępowania wyjaśniającego; 
e) uniemożliwiają uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem osobom nieupoważnionym;
f) zapewniają ochronę poufności tożsamości sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie.
3. Podmiot prawny zapewnia bezstronność i niezależność osób przyjmujących zgłoszenia naruszeń prawa, a także osób prowadzących działania następcze.
4. Każda osoba przyjmująca zgłoszenie naruszenia posiada pisemne upoważnienie do przyjmowania zgłoszeń naruszeń. 
5. Każda osoba podejmująca działania następcze w związku z dokonanym zgłoszeniem naruszenia, włączając w to weryfikację zgłoszenia i dalszą komunikację z sygnalistą, w tym występowanie o dodatkowe informacje i przekazywanie sygnaliście informacji zwrotnej posiada pisemne upoważnienie do podejmowania działań następczych. 
6. Zgłoszenie naruszenia może być dokonane za pomocą: 
a) Pisemnego zgłoszenia na adres pracodawcy: ul. Mickiewicza 17, 58-420 Lubawka w którym w dodatkowej zaklejonej kopercie z napisem ”sygnalista” będzie znajdowała się treść zgłoszenia wewnętrznego. Zaklejoną wewnętrzną kopertę osoba odbierająca pocztę zakładową jest zobowiązana niezwłocznie przekazać osobie upoważnionej w zakładzie do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych 
b) Skrzynki podawczej umieszczonej na korytarzu przy biurze Kadr pracodawcy oznaczonej jako” WEWNĘTRZNY KANAŁ DOKONYWANIA ZGŁOSZEŃ NARUSZENIA PRAWA” 
7. Na wniosek sygnalisty zgłoszenie naruszenia może być dokonane podczas osobistego spotkania z sygnalistą. Spotkanie powinno się odbyć nie później niż w terminie 14 dni od momentu zgłoszenia wniosku. Z przeprowadzonego spotkania sporządza się protokół w formie pisemnej lub elektronicznej. Sygnalista ma prawo dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu spotkania przez jego podpisanie.
8. Zgłoszenie naruszenia powinno obejmować w szczególności: 
a) wskazanie tożsamości sygnalisty oraz adresu do kontaktu z sygnalistą; 
b) wskazanie osób, które pomagają w dokonaniu zgłoszenia oraz osób powiązanych z sygnalistą; 
c) przedstawienie na czym polega naruszenie prawa z odniesieniem do osób, faktów, zdarzeń lub innych okoliczności pozwalających na uznanie, że przekazane informacje o naruszeniu prawa są uzasadnione a informacje zawarte w zgłoszeniu mogą być prawdziwe w momencie dokonywania zgłoszenia;
d) datę lub okres, w którym mogło lub wystąpiło naruszenie prawa;
e) dokumenty mogące stanowić dowód na wykazanie faktów, o których mowa w zgłoszeniu naruszenia;  
9. Dane osobowe sygnalisty, pozwalające na ustalenie jego tożsamości, nie podlegają ujawnieniu osobom nieupoważnionym, chyba że za wyraźną zgodą sygnalisty.
10. Jednostka organizacyjna może dokonać wstępnej weryfikacji dokonanego zgłoszenia. Wstępna weryfikacja zgłoszenia nie może stanowić przeszkody do przyjęcia zgłoszenia i przeprowadzenia działań następczych. 
11. Zgłoszenie naruszenia podlega wpisowi do Rejestru zgłoszeń wewnętrznych, chyba że w wyniku przeprowadzonej wstępnej oceny zgłoszenia jest oczywiste, że dokonane zgłoszenie:
a) jest nieuzasadnione, gdyż zostało w całości oparte na nieprawdziwych twierdzeniach i fakt ten ma charakter obiektywny oraz nie budzi żadnych wątpliwości, lub 
b) nie jest objęte zakresem niniejszej Procedury, lub 
c) zostało dokonane sposób anonimowy. 
12. Każde zgłoszenie naruszenia podlega wpisowi do Rejestru zgłoszeń wewnętrznych.
13. Podmiot prawny w terminie 7 dni od momentu dokonania zgłoszenia naruszenia informuje sygnalistę o przyjęciu zgłoszenia zapewniając niezbędną ochronę tożsamości sygnalisty przed jej ujawnieniem osobom nieuprawnionym.
Rozdział III 
1. Rejestr zgłoszeń wewnętrznych prowadzony jest przez jednostkę organizacyjną posiadającą pisemne upoważnienie Podmiotu prawnego do prowadzenia Rejestru zgłoszeń wewnętrznych. 
2. Rejestr zgłoszeń wewnętrznych prowadzony jest w formie elektronicznej, w tym z wykorzystaniem systemu informatycznego. Dostęp do danych zgromadzonych w Rejestrze zgłoszeń wewnętrznych posiadają jedynie osoby upoważnione. 
3. Rejestr zgłoszeń wewnętrznych powinien być prowadzony w sposób systematyczny. 
4. Podmiot prawny po otrzymaniu zgłoszenia naruszenia przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.
5. Przepisu art. 14 ust. 2 lit. f rozporządzenia RODO nie stosuje się, chyba że sygnalista nie spełnia warunków wskazanych Rozdziale V pkt 1 Procedury zgłoszeń wewnętrznych albo wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie swojej tożsamości.
6. Przepisu art. 15 ust. 1 lit. g rozporządzenia RODO w zakresie przekazania informacji o źródle pozyskania danych osobowych nie stosuje się, chyba że sygnalista nie spełnia warunków wskazanych Rozdziale V pkt 1 Procedury zgłoszeń wewnętrznych albo wyraził wyraźną zgodę na takie przekazanie.
7. Rejestr zgłoszeń wewnętrznych obejmuje co najmniej: 
a) numer zgłoszenia;
b) przedmiot naruszenia prawa;
c) dane osobowe sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędne do identyfikacji tych osób;
d) adres do kontaktu sygnalisty;
e) datę dokonania zgłoszenia;
f) informację o podjętych działaniach następczych;
g) datę zakończenia sprawy.
8. Dane osobowe oraz pozostałe informacje w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
Rozdział IV 
1. Jednostka organizacyjna upoważniona przez Podmiot prawny do podejmowania działań następczych, włączając w to weryfikację zgłoszenia wewnętrznego i dalszą komunikację z sygnalistą, w tym występowanie o dodatkowe informacje i przekazywanie sygnaliście informacji zwrotnej sprawuje swoją funkcję w sposób bezstronny i obiektywny zapewniając poszanowanie praw sygnalisty, osób pomagających sygnaliście a także osób powiązanych z sygnalistą. 
2. W przypadku wystąpienia konfliktu interesów osoba prowadząca działania następcze w związku z dokonanym zgłoszeniem naruszenia powinna odstąpić od dalszego prowadzenia działań następczych. Konflikt interesów istnieje wówczas, gdy bezstronne i obiektywne prowadzenie działań następczych jest zagrożone z uwagi na jakiekolwiek interesy osobiste lub osobiste związki z sygnalistą.    
3. Działania następcze prowadzi się w sposób usystematyzowany i dokładny pozwalający na odtworzenie chronologii podejmowanych czynności oraz osób zaangażowanych w prowadzenie działań następczych.  
4. Celem podejmowanych działań następczych jest m.in.: 
a) ustalenie faktów w sposób zgodny z przepisami prawa; 
b) zgromadzenie i zabezpieczenie dowodów; 
c) ustalenie osób mogących mieć związek z naruszeniem prawa;
d) ochrona tożsamości sygnalisty i osób których dotyczy zgłoszenie;
e) przekazanie sygnaliście informacji zwrotnej;
f) zainicjowanie postępowania administracyjnego lub sądowego; 
g) złożenie zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa;
h) wprowadzenie rozwiązań pozwalających na uniknięcie naruszeń prawa w przyszłości. 
5. W terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia naruszenia Podmiot prawny przekazuje sygnaliście informację zwrotną na temat sposobu załatwienia sprawy. 
Rozdział V
1. Sygnalista podlega ochronie określonej w przepisach niniejszego Rozdziału od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy by sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
2. Wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań polegające w szczególności na:
a) odmowie nawiązania stosunku pracy;
b) wypowiedzeniu lub rozwiązaniu bez wypowiedzenia stosunku pracy;
c) niezawarciu umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarciu kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarciu umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony - w przypadku gdy sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
d) obniżeniu wysokości wynagrodzenia za pracę;
e) wstrzymaniu awansu albo pominięciu przy awansowaniu;
f) pominięciu przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń;
g) przeniesieniu na niższe stanowisko pracy;
h) zawieszeniu w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
i) przekazaniu innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków sygnalisty;
j) niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
k) negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;
l) nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
m) przymusie, zastraszaniu lub wykluczeniu;
n) mobbingu;
o) dyskryminacji;
p) niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;
q) wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
r) nieuzasadnionym skierowaniu na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, chyba że przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
s) działaniu zmierzającym do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
t) spowodowaniu straty finansowej, w tym gospodarczej, lub utraty dochodu;
u) wyrządzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszeniu dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia sygnalisty.
3. Za działania odwetowe z powodu dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego uważa się także próbę lub groźbę zastosowania środków określonych w pkt. 2.
4. Jeżeli praca lub usługi były, są lub mają być świadczone na podstawie innego niż stosunek pracy stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby, dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy działań odwetowych ani próby lub groźby zastosowania działań odwetowych, obejmujących w szczególności:
a) wypowiedzenie umowy, której stroną jest sygnalista, w szczególności dotyczącej sprzedaży lub dostawy towarów lub świadczenia usług, odstąpienie od takiej umowy lub rozwiązanie jej bez wypowiedzenia;
b) nałożenie obowiązku lub odmowę przyznania, ograniczenie lub odebranie uprawnienia, w szczególności koncesji, zezwolenia lub ulgi.
5. Sygnalista, wobec którego dopuszczono się działań odwetowych, ma prawo do odszkodowania w wysokości wskazanej w ustawie. 
6. Sygnalista podlega odpowiedzialności karnej, określonej  w powszechnie obowiązujących przepisach w tym zakresie jeżeli dokonuje zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło.
Rozdział VI
1. Sygnalista może dokonać zgłoszenia zewnętrznego bez uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego.
2. Zgłoszenie zewnętrzne jest przyjmowane przez Rzecznika Praw Obywatelskich albo organ publiczny.
3. Zgłoszenie zewnętrzne może być dokonane ustnie lub pisemnie. 
***
Procedura zgłoszeń wewnętrznych obowiązuje od dnia 25.09.2024r.